Tuesday, May 26, 2009

Kisah krisis kredit

Saya telah membaca satu artikel mengenai krisis kredit yang melanda dunia baru-baru. Kisahnya menarik, mengenai seorang wartawan eknomi yang menghadapi masalah kewangan yang teruk gara-gara membeli rumah yang sepatutnya tidak mampu dibeli. Walaupun tidak layak, banyak lagi "jalan belakang" yang membolehkan beliau meminjam.

Selepas meminjam, beliau sentiasa tidak cukup duit. Ditambah hutang kad kredit dan pinjaman untuk membayar kad kredit. beliau berhutang keliling pinggang sehingga akhirnya beliau dilanda panik. Beliau bertukar syarikat pinjaman 3 kali. Dua buah syarikat pertama bankrap dan yang terakhir dalam nyawa-nyawa ikan. Beliau tidak mampu bayar hutang sehingga lapan bulan tetapi masih mengekalkan pegangan rumahnya kerana bank terlalu banyak menguruskan kes ini. Bank tidak cukup tangan untuk mengambil tidakan terhadapnya!

Pengajarannya, kita harus bijak mengawal kewangan kita. Kenali had diri kita supaya kita tidak terlebih berbelanja. Pepatah mengatakan, ukur baju di badan sendiri. Besar maknanya pepatah ini! Pastikan kita menyimpan wang setiap bulan sebagai simpanan kecemasan, berbelanja secara bijak dan berhemah dalam menguruskan kewangan keluarga.

Teruskan membaca artikel ini...

No comments:

Post a Comment

Berikan pendapat dan cerita asalkan tidak menyentuh perkara sensitif. Terima kasih.